Wednesday 4 January 2012

Hari Pertama Degree saya ^^

Assalamualaikum ^.^

Hai3. Ya Allah, bersyukur aku kehadratMu yang telah melimpahkan rezeki dan panjangkan lagi umurku untuk terus berada di bumiMu in Ya Allah. Terima kasih Ya Allah :')

Tanggal pada tarikh 04 Januari 2012, akan bermulalah detik perjalanan dalam mencari ilmu dan pengalaman yang kini, aku telahpun memasuki alam Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Matematik (SR)

I'm sooooooo happy today sebab hari ni first masuk semula ke IPG dan dapat bertemu dengan rakan2 yang lain terutamanya rakan2 kelas MT 1 :) Rindu dah terubat dan macam2 hari ni surprise dapat tahu tau. haha


Pendaftaran Baru

Seawal pukul 8 kami semua satu batch dah berkumpul dah depan dewan untuk sesi pendaftaran ke Ijazah. Excited sangat dapat jumpa dah Debra, Julie, Ruth, Macyl, Sha dan lain2. *Bbey dengan Wani dah jumpa dah semalam wink2 ^^*. Bila dah masuk dewan tu, kena duduk dekat kerusi yang disediakan mengikut kelas masing2, then tunggu Dr. Sakhilah datang (Mentor kami) untuk menjalani proses seterusnya. 

Teringat pulak masa kami waktu dulu kena daftar untuk masuk PPISMP. haha. Dah la semua orang x kenal pun, baru nak jumpa pada waktu tu. Ingat lagi waktu daftar, sebelah saya adalah Anthon. heee. Tengok macam Melayu rupanya x kawan saya sorang tu. haha. Then, banyak huhahuha dengan kawan2 especially Debra :) Lama dah x jumpa so banyak cerita keluar semua. best3 ! heee


Keputusan Exam

Awal2 pagi tu lagi sebenarnya Bryan kawan saya dia dah sibuk tanya result pointer masing2. Hmmm, kami memang la x check lagi. Rupa-rupanya, dia dah pun pergi ke Unit Peperiksaan untuk bertanyakan result pointer dia awal2 pagi lagi. Dan dia tahu. Sebenarnya siapa yang personally pergi ke kaunter Unit Peperiksaan tu baru tau masing2 punya result. Sebab x official lagi keluar result kat Web dia. huhu. Memasing dah gelabah, cuak semua ada. So, saya, Debra, Ruth dan Julie ambil keputusan nak pergilah check kan. 

Dan jeng3~ result saya ! huuuu. Kalau ada sesiapa pernah baca entry saya sebelum ni pasal result, hmm mungkin korang tau yang target saya untuk pointer adalah 3.5 ke atas. Dan Alhamdulillah, atas rezeki yang telah Allah berikan kepada saya, saya mampu mencapainya. walaupun sipi2 je lagi nak turun below than 3.5 

Saya berpuas hati dengan pointer yang telah saya kecapi tapi masih lagi merasakan saya mampu lagi buat yang lebih terbaik. Walau macammana pun, CGPA sewaktu zaman Pra PISMP ni akan disimpan buat kenangan dan pedoman untuk kami. Sebabnya, apabila dah masuk degree, automatik CGPA semuanya akan kembali 0 dan pointer akan dikira pada peperiksaan yang akan datang sepanjang berada di degree. 

Hmm, so apa pengajaran yang boleh kita dapat? Bagi saya, benda inilah yang kan membakar semangat para pelajar untuk terus berusaha pada masa akan datang. Sebab exam selepas ini akan menjadi penentu kepada CGPA keseluruhan 4 tahun Ijazah kita. Macam mana nak dapat Dekan ni? haha. Every sem mesti capai target 3.8 ke atas. so bila nt di total up kan pointernya pada semester 8 nanti, barulah boleh dapat Dekan. hak3. Barulah dapat gembirakan ibu bapa kita. heee. Walau susah macam mana pun, saya akan tetap berusaha berhabisan untuk mencapainya. Amin40~! 


Pelajar Baru Masuk

Hmmm, tau x. Ada 6 orang pelajar PPC dibawa masuk ke dalam batch kami hari ni. 5 perempuan dan seorang je lelaki. (Aku pun xtau lah PPC ni pelajar dari mana. Macam mana diorang boleh masuk IPG. huhu) Dan paling x best, diorang semua masuk dalam kelas Sains ! Huu, untunglah budak Sains dapat classmate baru. Jadi, officialnya, kami kelas MT 1 maintain lagi 20 orang ^^ Hmmm, saya teringin nak ada clasmate baru je. Kalau dapat yang Semenanjung Perempuan lagi okey, mana tau ley balik sama ke, kalau orang Negeri Sembilan ke. hek3. Ok, benda tu xkan dapat. No pelajar baru untuk kelas MT. huhu


Budak TESL tukar kelas ?

Masa dah habis taklimat tu kan, JPP adalah suruh kami duduk ikut kelas. Then baru saya tahu, budak2 TESL  ada yang bertukar kelas sesama mereka. Maksudnya, ada budak TESL 1 masuk TESL 2 dah sekarang dan sebaliknya. Bagi saya, hmm kesian jugak lah. Yelah, kita da rapat sekelas almost setahun setengah dah. 3 sem dah harungi suka duka bersama. Tapi saya tau budak TESL diorang rapat sesama dua kelas. So mungkin x jadi masalah kot bagi diorang untuk bertukar kelas. Mungkin pada awalnya akan rasa lain environmentnya tapi lama2, mesti ok punyalah. Betul x? hehe. Alaaa, dalam kelas tu pun kawan2 kita jugak. So ok jelah. xkan nak berkepit dengan budak kelas kita je kan. Kawan boleh dicari, ukhwah tetap terbina. hee


So, hari ni, banyak jugak lah benda baru yang saya tahu. Macam2. Apa2 pun, saya bersemangat untuk mengharungi alam degree kali ni. Saya harap, saya akan menjadi manusia yang lebih berdaya saing dan berjaya dalam setiap perkara yang dilakukan. 

Ohh, pasal result tu, hmm, saya x bagi tahu Mama lagi. Takut lagi la Mama kecewa dengan saya. Saya tau result ja terus mesej Ijat. Malu dengan Ijat sebab Ijat selalu dapat pointer cemerlang. Haihh, macam mana la saya boleh jadi cemerlang macam awak ni. hehehe. xpa Intan usaha tangga kejayaan. Kau mesti boleh satu hari nanti dan mesti buktikan ! *SEMANGAT*

Lagi satu, sorylah entry kali ni xda gambar pulak. X da benda yang nak ditangkap gambarkan. Petang ni sambung lagi LDK dekat dewan. Hmm, semangat Intan ! Hait3~! heee

Oklah, Assalamualaikum semua. Thanks kepada sesiapa yang sudi membaca. huk3 :) (Senyum selalu !)

4 comments:

  1. xpe2 pasni degree refresh blik sumenye. goodluck sem baru! alaa ijat bukan tggi mne pon haha jom usaha, doa dan tawakal~!

    ReplyDelete
  2. heee. TQ awak ! Pembakar semangat saya tatkala susah dan senang <3 Kita sama2 berjaya yaa >.<

    ReplyDelete